Cyklovýlety

Výlety na kolech

Cyklisté jsou v Krkonoších vítáni. Svědčí o tom stovky kilometrů cyklotras vedených národním parkem i v jejich podhůří. Cyklostezky mají různou obtížnost, jsou dobře značeny a vybaveny orientačními mapami a odpočinkovými místy. Stačí si jen vybrat, který výlet na kole projedete jako první.

S dopravou napříč Krkonošemi vám během vašich výletů pomohou Krkonošské cyklobusy.

CYKLOTRASY PRO DĚTI V KRKONOŠÍCH A PODKRKONOŠÍ

1) Cyklistický okruh z Lázní Bělohrad přes Hořice

Trasa výletu: okruh z Lázní Bělohrad přes Červenou Třemešnou, Hořice a Ostroměř

Zajímavosti na trase: Na výletě zaujme lázeňské město Bělohrad s přírodním parkem a léčivými prameny, Pohádková stezka Pardoubek, přírodní koupaliště Dachova s dřevěnou prvorepublikovou architekturou, lesní pramen Kalíšek, Chlumíčkova naučná stezka s herními prvky, v Hořicích množství kamenných děl v parku Gothard a Smetanových sadech či náměstí Jiřího z Poděbrad.

2) Projížďka Labským dolem v Krkonoších

Trasa výletu: od Labské přehrady údolím Labe přes Špindlerům Mlýn k rozcestí Labský důl – Pudlava

Zajímavosti na trase: Jízda Labským dolem je opravdu kouzelná, cestou sledujeme peřeje a několik menších vodopádů – na Labi i jeho přítocích. Jsou tu rozmístěny informační tabule naučné stezky Labský důl. Během návratu lze ve Špindlerově Mlýně navštívit např. lanový park, dětské hřiště, Muzeum kostek a další zajímavosti včetně nepřeberného množství restaurací a rychlého občerstvení.

3) Cyklistický okruh z Benecka přes Horní Mísečky

Trasa výletu: z Benecka na rozcestí Rovinka, odtud okruh přes Horní Mísečky

Zajímavosti na trase: Cestou zaujmou skiareály Benecko a Horní Mísečky a především také krásné lesy s příležitostnými výhledy do okolí. V Horních Mísečkách odbočením z cyklotrasy K12 (cca 30 metrů) se u chaty Stopa nalézá dětské hřiště s ukázkou lanovky, která jezdila na Sněžku od roku 1949 až do roku 2012. Nedaleko Horních Míseček se u cyklotrasy K11 nachází Harrachova skála s vyhlídkou, na níž nelze dojet na kole – nutné kolo nechat dole u rozcestníku a na skálu vystoupat pěšky po červené turistické značce (500 m).

4) Cyklostezka z Hradce Králové do Kuksu

Trasa výletu: Hradec Králové, kamenný most na Pláckách, Předměřice na Labem, Lochenice, přes říčku Trotina, Smiřice, loděnice v Černožicích, Jaroměř, Josefov, Heřmanice, Brod nad Labem, Kuks

Zajímavosti na trase: Hradec Králové, kamenný most na Pláckách, barokní kaple Zjevení Páně ve Smiřicích, zámek a zámecký park ve Smiřicích, pevnost Josefov, Železniční muzeum Jaroměř, Městské muzeum – Wenkeův dům v Jaroměři, Hospitál Kuks

5) Konecchlumská cyklotrasa

Trasa výletu: Hořice, Lukavecký kříž, Chlum, Libín, Mlázovický chlum, Maxinec, Konechlumí, Mlázovice, Svatojánský Újezd, Lázně Bělohrad, Tiková, Hořice

CYKLOTRASY PRO NÁROČNĚJŠÍ

Podrobné info o cyklotrasách najdete na: https://www.krkonose.eu/doporucene-cyklovylety

1) První krkonošská cyklistická naučná stezka

Trasa výletu: Černá a Světlá hora, Jánské Lázně

První krkonošská cyklistická naučná stezka vede po klidných cestách na úbočích Černé a Světlé hory přes Vlašské a Krausovy boudy s mnoha pěknými výhledy na hlavní hřeben východních Krkonoš. K usnadnění a získání výškových metrů lze využít kabinkové lanovky z Janských Lázní, která vám zdarma vyveze kolo na vrchol Černé hory. Na trase stezky je instalováno 9 tematických informačních tabulí, které vás seznámí s lokalitou i jeho historií. Trasa stezky je vedena v chráněných zónách Krkonošského národního parku, a proto je nutné dodržovat jeho návštěvní řád. Z důvodu zajištění klidu pro zvěř, se mohou cyklisté pohybovat na stezce do 17 hodin.

Od horní stanice lanovky na Černé hoře se vydejte kolem Sokolské a Černé boudy na rozcestí pod Černou boudou, kde První krkonošská cyklistická naučná stezka začíná. Odbočte vlevo a nechte se vést cyklo značením k naučné stezce po cyklotrase K90, za horou Zrcadla se napojíte na cyklotrasu K19B a na rozcestí Luční svážnice se dejte vpravo na cyklotrasu K19C. Po chvíli dojedete na rozcestí Pod Kolínskou boudou, odbočte opět vpravo na cyklotrasu K1B. Na tzv. Václaváku odbočte vlevo a po K90 budete sjíždět Thámovou cestou až k Vlašským boudám, kde se můžete občerstvit. Potom se dejte vpravo a po cyklotrase K23 pojedete kolem Velkých Tippeltových bud na Krausovy Boudy, které jsou nejnižším bodem naučné stezky. Odbočte doprava na cyklotrasu K1B, po ní budete stoupat k Velkým Pardubickým Boudám až na začátek trasy na rozcestí pod Černou boudou.

2) Ze Špindlerova Mlýna přes Strážné do Pece pod Sněžkou

Trasa výletu: Ze Špindlerova Mlýna můžete využít lanovou dráhu ze Svatého Petra na Pláň a odtud sjet k Boudě na Pláni a dále na rozcestí U Krásné Pláně a nebo si vyjet na vlastní pohon po cyklotrase K1A přes Hromovku na Krásnou Pláň.

Odsud už budete pokračovat po Krkonošské diagonále K1A, až do cíle. Nejprve sjedete do Strážného. Zde se trasa točí doleva a vyjíždí na Hříběcí boudy, dále na Zadní Rennerovky a k Chalupě Na Rozcestí. Tady se můžete občerstvit před další cestou a v rámci odpočinku si také užít krásný výhled na Sněžku a do okolí. Dále trasa vede k chatě Výrovka a nad Modrým dolem odbočí a začne sjíždět přes Richtrovy boudy do Pece pod Sněžkou.

• Celková délka cyklotrasy: 26 km
  • Časová náročnost: 4 hodiny
  • Zajímavosti: Bílý most ve Špindlerově Mlýně, Skiareál Svatý Petr, Přístřešek U Krásné Pláně, Jezdecký klub Equischool ve Strážném, Přírodní památka Lom Strážné, Hříběcí boudy, Naučná stezka Slezská stezka, Dvorská bouda, Chalupa na Rozcestí, Vyhlídka nad Výrovkou, Richtrovy boudy, Relaxpark v Peci pod Sněžkou

3) Kolem Černé hory

Trasa výletu: Z Černého Dolu, které vyniká svou hornickou historií, se vydejte vzhůru a na kole kolem Černé hory si užijte spoustu krásných výhledů do kraje. Odpočinek nabízí lázeňské městečko Janské Lázně.

Doporučená trasa vás povede po značených cyklotrasách, zpevněném i nezpevněném povrchu a začíná na náměstí v Černém Dole. Z náměstí se vydejte na sever a stoupejte po úzké silnici, po cyklotrase K1E, která vede souběžně s modrou turistickou značkou. Na rozcestí Údolí potoka Čistá odbočte vpravo, kde začíná cyklotrasa č. K19B. Ta vás povede stále do kopce až k rozcestníku Luční svážnice, kde se kopec láme a odtud už to bude příjemná jízda s mírným nebo prudším sjezdem. Kolem Zrcadel (1243 m n. m.) a Černé hory (1299 m n. m.) přijedete na Zrcadlové boudy. V Zrcadlovské zatáčce narazíte na cyklotrasu č. K19A, odbočíte na ní doprava a budete klesat na Hofmanovy boudy, kde nemůžete přehlédnout Stezku korunami stromů. Odbočíte doleva a po cyklotrase č. 22 sjedete do Janských Lázní až na kolonádu.

4) Podkrkonošský okruh

Trasa výletu: Vrchlabí, Jilemnice, Libštát, Nová Paka, Hostinné, Vrchlabí

Nenáročná trasa vám předvede krásy Podkrkonoší. Provede vás podhorskými vesnicemi s roubenými chalupami a statky i historickými městy, kolem renesančních zámků ve Vrchlabí, Horní Branné a Jilemnici, přes historické náměstí s mluvícími obry v Hostinném… Lahůdkou cesty jsou malebné vyhlídky na kopcovitou krajinu kolem hradu Pecka.

Z vrchlabského náměstí TGM se vydejte Krkonošskou ulicí a poté po cyklotrase č. 22, která vás povede přes Horní Brannou do Jilemnice. Odtud dále pokračujte po cyklotrase č. 4171 přes Mříčnou až do Libštátu. Tady odbočte vlevo a po silnici č. 283 jeďte podél říčky Olešky přes Bělou u Staré Paky, Ústí u Staré Paky a dále na Roškopov, Starou Paku a Novou Paku. Po průjezdu Novou Pakou se napojíte na cyklotrasu č. 4096 a přes Bělou u Pecky a Pecku dojedete až do Horní Brusnice. V Horní Brusnici odbočte vlevo na cyklotrasu č. 4086, která vás povede přes Mostek, Debrné až do Hostinného. Z Hostinného vás vyvede Labská cyklotrasa č. 2, ze které záhy odbočíte vpravo na Prosečné a Lánov. Místní cyklostezka spojující Lánov s Vrchlabím vás doprovodí do cíle naší trasy.

5) Z Horních Míseček k Prameni Labe a do Vrchlabí

Trasa výletu: Po vystoupání k prameni Labe patří cyklotrasa k nenáročným dlouhým sjezdům ve středních Krkonoších s výhledy na hřebeny Krkonoš a jejich podhůří. Výchozím místem je buď Špindlerův Mlýn odkud vyjedeme lanovkou na Medvědín, nebo Horní Mísečky, kam dojedeme cyklobusem.

Po cyklotrase K13A respektive K13 vystoupáme na kole k rozcestí u Čtyř pánů. Odtud povedeme kolo cca 1 km k prameni Labe. Od Pramene dojdeme k Labské boudě a po občerstvení pokračujeme po cyklotrase K13 dojedeme zpět na Horní Mísečky.

U restaurace Stopa na Horních Mísečkách se napojíme na cyklotrasu K12 a pokračujeme dále po cyklotrase K11 na Rovinka a cyklotrase K10 na Benecko. U apartmánů Bellevue odbočíme vlevo směrem na Vrchlabí na silnici, po které dojedeme až na Křížovky. Zde se napojíme opět na cyklotrasu K10, po které sjedeme až do Vrchlabí.

6) Z Harrachova přes tři kopce za krásnými výhledy

Trasa cyklovýletu: Harrachov, Jilemnice

Náročná, o to však krásnější trasa, vás provede od Harrachova přes tři kopce na Krakonošovu snídani a Dvoračky a odtud sjedete přes Rezek až do Jilemnice. Odměnou za četná stoupání vám budou krásné výhledy a také závěrečný dlouhý sjezd.

Z Harrachova se vydejte po hlavní silnici směrem ke státní hranici s Polskem. O kilometr dále odbočíte vpravo na krkonošskou cyklotrasu K2, tzv. Janouškovu cestu Terex. Touto příjemnou cestou vedoucí po vrstevnicích se dostanete až k rozcestí Pod Voseckou boudou a potom sjedete na Krakonošovu snídani. Tady odbočte vlevo na cyklotrasu K2B a Kládovou cestou kolem hory Plešivce můžete zahlédnout nejeden poutavý výhled do kraje a krkonošského podhůří. Střídavě budete stoupat a klesat a až se dostanete na rozcestí Kládová cesta, odbočíte vlevo na cyklotrasu K1A a přes Ručičky, Dvoračky a Sedlo pod Dvoračkami dojedete na rozcestí Vidlice. Z tohoto rozcestí budete pokračovat vrstevnicovou cestou po cyklotrase K8A, která vás dovede do osady Rezek. Zde se napojíte na cyklotrasu č. 22 a přes Roudnici a Křížlice sjedete s nádherným výhledem do kraje i na západní Krkonoše až do Jilemnice.

7) Krakonošova cesta

Trasa cyklotrasy: Pec pod Sněžkou, Vrchlabí, Strážné, Pec pod Sněžkou

Velmi náročný cyklovýlet jen pro zkušené, zdatné a odvážné cyklisty. Výhledy však stojí za to, příroda se mění před očima a nejvyšší partie Krkonoš se jen tak neokoukají.

Z Pece pod Sněžkou se vydejte do Velké Úpy po modré turistické značce. Ve Velké Úpě u hotelu Javoří mlýn odbočte na cyklotrasu č. K23, která je současně zeleně značenou turistickou trasou. Pojedete Javorskou cestou až k Vlašským boudám, kde odbočíte z trasy K23 na Thámovy boudy a pojedete po 1. Krkonošské cyklo NS až na „Václavák“. Vydáte se vpravo po cyklotrase K1B ke Kolínské boudě, Pražské boudě, Hrnčířským boudám až na rozcestí Pod Lesní boudou. Tady odbočte vlevo, stále po K1B až na Tetřeví boudy. Nyní vás čeká dlouhý sjezd po cyklotrase K1B. Za Hanapetrovou Pasekou (asi 1 km) odbočte vlevo na trasu K1C, sjeďte do Dolního Dvora a dále Horního Lánova. Tady odbočte z hlavní silnice doprava po modře značené cyklotrase č. 4301 a sledujte stále asfaltovou cestu (neodbočujte doleva po cyklotrase). Napojíte se na hlavní silnici v Hořejším Vrchlabí a můžete sjet do centra Vrchlabí, brány středních Krkonoš.

Odsud vás čeká dlouhý táhlý výjezd do vrcholových partií Krkonoš. Vydejte se zpět do Hořejšího Vrchlabí a odbočte vpravo na obec Strážné. V centru obce najedete na cyklotrasu K1A, vedoucí současně s červenou turistickou značkou, a pojedete kolem Hříběcí boudy, Přední Rennerovky, Zadní Rennerovky, kolem Chalupy Na Rozcestí až k Výrovce. U chaty Výrovka odbočíte vpravo a kolem Richterových bud sjedete zpět do Pece pod Sněžkou.

• Celková délka cykltorasy: 64 km
  • Časová náročnost: min. 6 hod.
  • Zajímavosti: Pec pod Sněžkou, Vlašské boudy, Černohorské rašeliniště, Kolínská bouda, Tetřeví boudy, Dolní Dvůr, Vrchlabí, Strážné, Hříběcí bouda, Chalupa Na Rozcestí, chata Výrovka, Pec pod Sněžkou